Monday 26 January 2009

KARANGAN LAORAN TAHUN 4

Salam sejahtera.

Berikut ialah panduan menulis karangan laporan.

  1. Laporan ialah karangan berformat.
  2. Karangan ini memerlukan murid melaporkan tentang sesuatu aktiviti yang telah berlaku seperti Hari Guru, lawatan, perkhemahan, pertandingan, kegiatan persatuan dan sebagainya.
  3. Biasanya laporan disediakan oleh orang yang memegang jawatan seperti pengerusi, setiausaha, dan ahli jawatankuasa sesuatu badan atau persatuan.
  4. Untuk menghasilkan sesuatu laporan, murid perlu menjawab persoalan seperti apa, siapa, bila, di mana dan mengapa.
  5. Bentuk atau format laporan perlu dipatuhi.
CONTOH KARANGAN LAPORAN
Soalan 1: Baru-baru ini sekolah kamu telah mengadakan temasya sukan peringkat sekolah. Sebagai setiausaha sukan, kamu diminta menyediakan laporan tentang temasya sukan tersebut. Sediakan laporan selengkapnya.



Laporan Temasya Sukan Tahunan Sekolah Kebangsaan Setiawangsa, Kuala Lumpur
Temasya sukan tahunannyang kesebelas telah diadakan pada 23 Mac 2008 yang lalu. Sukan ini diadakan di Stadium Nasioanal, Bukit Jalil. Acara bermula pada pukul 8.00 pagi. Sebanyak 100 orang murid mengambil bahagian dalam pelbagai acara seperti lumba lari, lompat jauh, lompat tinggi dan melempar cakera. Mereka mewakili Rumah Kuning, Rumah Biru, Rumah Hijau, dan Rumah Merah.
Yang Dipertua PIBG sekolah dijemput untuk merasmikan temasya sukan kali ini. Dalam ucapan perasmiannya, beliau berharap agar peserta menunjukkan semangat kesukanan yang tinggi dalam acara sukan yang disertai.
Murid yang mengambil acara sukan begitu bersemangat dalam acara sukan yang mereka sertai. Tambahan pula para penonton yang hadir memberi sokongan yang padu kepada mereka. Banyak ibu bapa yang hadir untuk memberi sokongan kepada anak mereka yang menyertai pertandingan sukan itu.
Setelah semua acara selesai, majlis penyampaian hadiah telah diadakan. Guru Besar menyampaikan hadiah kepada para pemenang. Beliau juga turut mengumumkan penerima anugerah olahragawan dan olahragawati sekolah.
Temasya sukan tahunan ini berjaya mencungkil bakat-bakat baru dalam lapangan olahraga. Pihak jawatankuasa pengelola mengucapkan terima kasih kepada semua pihak yang menjayakan sukan tahun ini.
Laporan disediakan oleh, 30 MAC 2008.
Irsyad
...........................................
( IRSYAD BIN ROSLI )
Setiausaha Sukan,
Sekolah Kebangsaan Setiawangsa
Soalan 2: Anda telah menyertai perkhemahan unit beruniform sekolah. Anda diminta menulis laporan tentang perkhemahan tersebut. Panjang laporan anda mestilah tidak kurang daripada 80 patah kata dan tidak melebihi 120 patah kata.

Laporan Perkhemahan Unit Beruniform

Pada 27 hingga 30 Julai yang lalu, sekolah ini telah mengadakan aktiviti perkhemahan yang diadakan di Sungai Congkak, Selangor.
Aktiviti ini disertai oleh semua ahli unit beruniform iaitu Tunas Kadet Remaja Sekolah, Persatuan Bulan Sabit Merah, Persatuan Pengakap, Persatuan Tunas Puteri, dan Persatuan Puteri Islam. Jumlah murid adalah kira-kira 200 orang.
Pelbagai aktiviti diadakan sepanjang tiga hari tersebut. Antaranya, aktiviti memasang khemah, memasak, larian merempuh halangan, pertandingan persembahan, jalan lasak, dan sebagainya.
Selain itu, ada juga aktiviti yang berbentuk pertandingan seperti pertandingan khemah terbersih dan paling kreatif, membina menara, pertandingan kawad, dan pertandingan persembahan.
Selain itu aktiviti berbentuk kerohanian seperti ceramah agama dan motivasi turut diadakan. Bagi murid yang beragama Islam, solat secara berjemaah diadakan. Sementara murid bukan Islam diberikan pendidikan nilai murni dan moral. Aktiviti ini sedikit sebanyak dapat membentuk sahsiah diri murid supaya menjadi lebih baik.
Secara keseluruhannya, aktiviti ini berjaya mencapai matlamatnya. Murid-murid memperoleh banyak pengalaman yang berguna.


Disediakan oleh, 10 OGOS 2006.

roslijuharizahari
………………………………..….
(ROSLI BIN JUHARI@ZAHARI)

Setiausaha,
Tunas Kadet Remaja Sekolah(TKRS),
Sekolah Kebangsaan Setiawangsa,
Kuala Lumpur.

5 comments:

Siruthai said...

waste karangan!

Unknown said...

Assalamualaikum.. Boleh saya tanya ? Kalau tak buat perenggan pown tak pe ke ?

Unknown said...

karangan not so good not so good as I expected

ummi said...

laporan bukan laoran





One of the studens in Coronavirus said...

tak baik cakap macam tu tak baik tau nanti tuhan marah. terguris perasaan tau.